{"id":1649,"date":"2011-11-13T12:46:42","date_gmt":"2011-11-13T12:46:42","guid":{"rendered":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/sakrament-pokore\/"},"modified":"2011-11-13T12:46:42","modified_gmt":"2011-11-13T12:46:42","slug":"sakrament-pokore","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/sakrament-pokore\/","title":{"rendered":"SAKRAMENT POKORE"},"content":{"rendered":"

SAKRAMENT POKORE<\/span><\/b><\/p>\n

(OBRA\u0106ENJA, ISPOVIJEDI, POMIRENJA ILI OPRO\u0160TENJA)<\/span><\/b><\/p>\n

<\/span><\/p>\n

Bli\u017ei se vrijeme velike ispovijedi. Tada se vi\u0161e ili manje pripremljeni za taj sakrament ispovijedamo da bismo vratili svojoj du\u0161i mir i krenuli u neki novi po\u010detak pra\u0107eni Bo\u017ejom milo\u0161\u0107u. Postanak samoga sakramenta pokore ima svoj po\u010detak u samim po\u010decima Crkve. Crkva se ne izjedna\u010dava sa svijetom ali je stavljena u svijet i s njime je u stalnom dijalogu. Razdor koji je nastao izme\u0111u Crkve i \u010dovje\u010danstva nastao je u srcu \u010dovjeka. Mi tu ranu, u svjetlu vjere, nazivamo grijeh. Te\u017enja Crkve je ponovno uspostaviti ravnote\u017eu i pomiriti podijeljenosti \u2013 u svijetu, u Crkvi, u \u010dovjeku. Pristup sakramentu pokore ozna\u010dava korijenitu promjenu srca, trajan i svakodnevan napor kojim se nastojimo pomiriti s Bogom, sa drugima i sa samim sobom. Temeljni zakon svih \u017eivih bi\u0107a je zakon rasta. Taj zakon vrijedi i za \u010dovjekov duhovni, moralni i kr\u0161\u0107anski \u017eivot. Obra\u0107enje (metanoja) je nutarnja promjena svega \u010dovjeka, koja ga iz dana u dan sve dublje prosvjetljuje i sve vi\u0161e suobli\u010duje Kristu. Obra\u0107enje i pokora sa\u010dinjavaju dio puta kojim \u010dovjek nu\u017eno mora pro\u0107i da bi u\u0161ao u zajedni\u0161tvo s Bogom.<\/span><\/p>\n

<\/span><\/b><\/p>\n

POVIJESNI RAZVOJ SAKRAMENTA POMIRENJA<\/span><\/b><\/p>\n

\u010cetiri su razdoblja sakramentalne forme sakramenta pomirenja:<\/span><\/p>\n

    \n
  1. od 1. do 6. stolje\u0107a \u2013 kanonska pokora<\/span><\/li>\n
  2. od 6. st. do Tridentskog sabora \u2013 tarifna pokora<\/span><\/li>\n
  3. od Tridentskog sabora do II. Vatikanskog sabora<\/span><\/li>\n
  4. od Vatikanskog sabora do danas<\/span><\/li>\n<\/ol>\n

    Kanonska pokora<\/span><\/b><\/p>\n

    Iz prvih 200 godina Crkve ostalo je jako malo spisa po kojima bi bilo mogu\u0107e to\u010dno rekonstruirati slavlje sakramenta pokore. Mali broj spisa i \u010desto alegorijski stil ne donose jasno na\u010din kako se obavljala ispovijed, niti odredbe biskupa koje bi pojasnile samu narav i trajanje pokore, iako znamo da te\u0161ki grje\u0161nici nisu bili rijetki u prvoj Crkvi. U po\u010decima Crkve sakrament krsta (kr\u0161tenja)<\/i>, shva\u0107ao se kao sakrament koji opra\u0161ta grijehe. Uskoro se javlja potreba za mijenjanjem takvog shva\u0107anja jer poneki pojedinci poslije kr\u0161tenja \u010dine velike grijehe i javlja se potreba sakramentalnog izmirenja nakon kr\u0161tenja. Takvi grje\u0161nici nazivaju se lapsi ili pali<\/i>. Nicejski sabor odre\u0111uje lapsima<\/i> 10 godina pokore i to : 3 godine kao audientes ( oni su napu\u0161tali crkvu poslije \u010ditanja Bo\u017eje Rije\u010di)<\/i>, 5 godina kao prostrati ( oni koji su poslije propovijedi ostali kle\u010de\u0107i ili prostrti, dok bi se ostali vjernici molili za njih ), <\/i>te 2 godine kao constitentes (oni su mogli prisustvovati cijeloj misi ali nisu mogli prinositi darove  niti se pri\u010de\u0161\u0107ivati).<\/i> <\/span><\/p>\n

    Oznake  kanonske pokore:<\/span><\/b> <\/span><\/p>\n

      \n
    1. objekt pokore bio je te\u0161ki grijeh (idolopoklonstvo, ubojstvo, preljub, te\u0161ka kra\u0111a)<\/span><\/li>\n
    2. ona je neponovljiva (pristupa joj se jednom u \u017eivotu)<\/span><\/li>\n
    3. javna (da je svi vide)<\/span><\/li>\n
    4. povla\u010dila je za sobom do\u017eivotne pokorni\u010dke zabrane (npr. zabrana \u017eenidbe, zabrana do\u017eivotnih bra\u010dnih odnosa do smrti, zabrana bavljenja trgovinom ili ulaska u kleri\u010dki stale\u017e…)<\/span><\/li>\n<\/ol>\n

      Pokorni\u010dke zabrane bile su vrlo te\u0161ke. Zbog tako strogih propisa sakramentu pokore nije se pristupalo sve do pred kraj \u017eivota. Sve je manje ljudi pristupalo takvoj pokori a sakrament je zapao u krizu  ve\u0107 u samim svojim po\u010decima. Odrje\u0161enje je podjeljivao biskup nakon izvr\u0161ene pokore poslije kojega je pokajnik ponovno sve\u010dano uveden u crkvu. U Rimu se to doga\u0111alo na Veliki \u010detvrtak. Navedena se stroga pokorni\u010dka praksa prvih stolje\u0107a mo\u017ee shvatiti samo u svjetlu gorljivog i\u0161\u010dekivanja ponovnog Kristovog dolaska, no kada je ona polako po\u010dela zamirati, i sama se pokorni\u010dka praksa morala mijenjati. <\/span><\/p>\n

      Tako se krajem 6. i po\u010detkom 7.st. javlja tarifna pokora<\/i>.<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      SAKRAMENT POKORE<\/span><\/b><\/p>\n

      (OBRA\u0106ENJA, ISPOVIJEDI, POMIRENJA ILI OPRO\u0160TENJA)<\/span><\/b><\/p>\n

      <\/span><\/p>\n

      Bli\u017ei se vrijeme velike ispovijedi. Tada se vi\u0161e ili manje pripremljeni za taj sakrament ispovijedamo da bismo vratili svojoj du\u0161i mir i krenuli u neki novi po\u010detak pra\u0107eni Bo\u017ejom milo\u0161\u0107u. Postanak samoga sakramenta pokore ima svoj po\u010detak u samim po\u010decima Crkve. Crkva se ne izjedna\u010dava sa svijetom ali je stavljena u svijet i s njime je u stalnom dijalogu. Razdor koji je nastao izme\u0111u Crkve i \u010dovje\u010danstva nastao je u srcu \u010dovjeka. Mi tu ranu, u svjetlu vjere, nazivamo grijeh. Te\u017enja Crkve je ponovno uspostaviti ravnote\u017eu i pomiriti podijeljenosti \u2013 u svijetu, u Crkvi, u \u010dovjeku. Pristup sakramentu pokore ozna\u010dava korijenitu promjenu srca, trajan i svakodnevan napor kojim se nastojimo pomiriti s Bogom, sa drugima i sa samim sobom. Temeljni zakon svih \u017eivih bi\u0107a je zakon rasta. Taj zakon vrijedi i za \u010dovjekov duhovni, moralni i kr\u0161\u0107anski \u017eivot. Obra\u0107enje (metanoja) je nutarnja promjena svega \u010dovjeka, koja ga iz dana u dan sve dublje prosvjetljuje i sve vi\u0161e suobli\u010duje Kristu. Obra\u0107enje i pokora sa\u010dinjavaju dio puta kojim \u010dovjek nu\u017eno mora pro\u0107i da bi u\u0161ao u zajedni\u0161tvo s Bogom.<\/span><\/p>\n

      <\/span><\/b><\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":3885,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1649"}],"collection":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1649"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1649\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3885"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1649"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1649"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1649"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}