{"id":1776,"date":"2012-10-06T14:58:51","date_gmt":"2012-10-06T14:58:51","guid":{"rendered":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/braniti-i-obraniti-dom-i-domovinu\/"},"modified":"2012-10-06T14:58:51","modified_gmt":"2012-10-06T14:58:51","slug":"braniti-i-obraniti-dom-i-domovinu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/braniti-i-obraniti-dom-i-domovinu\/","title":{"rendered":"Braniti i obraniti dom i domovinu"},"content":{"rendered":"


<\/span><\/p>\n

Otkad je svijeta i vijeka, bilo je i rata. Koliko god to \u010dudno zvu\u010dalo, rat je sastavni dio ljudske povijesti. Gledan kroz kr\u0161\u0107ansku misao, rat je, mo\u017eemo slobodno re\u0107i, posljedica isto\u010dnog grijeha. Kroz cijelu povijest \u010dovje\u010danstva prisutna je \u017eelja, silom osvojiti ne\u0161to \u0161to \u010dovjeku ne pripada, \u0161to nije njegovo. Iako je biblijska pri\u010da Kaina i Abela paradigmatska pri\u010da, ipak moramo re\u0107i da je sukob me\u0111u ljudima prisutan od po\u010detka stvaranja.<\/span> <\/span><\/p>\n

 <\/p>\n


\n<\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Gledaju\u0107i s druge strane, pronalazimo i pozitivnu stranu rata, a ona se nalazi u \u017eelji da se postave pravila pona\u0161anja zara\u0107enih strana. Velika nevolja rata su nevine ljudske \u017ertve, \u0161to smo, na \u017ealost mogli i sami do\u017eivjeti prilikom domovinskog, napada\u010dkog rata srpskog agresora na na\u0161u domovinu Hrvatsku. U tome ratu su poru\u0161ene sve eti\u010dke norme, kako moralne, tako i one uspostavljene u jednom suvremenom dru\u0161tvu. Rat u \u010dovjeku izaziva i dobre i lo\u0161e osobine. Tako pojedinac zaboravlja da je i onaj na drugoj strani tako\u0111er \u010dovjek. Velika stradanja koje je do\u017eivjela i dala na\u0161a domovina kroz ljudske \u017ertve, postavilo je u pitanje pravednost onih koji su to mogli sprije\u010diti a nisu. <\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Svijet nagla\u0161ava pacifizam, zala\u017ee se za njega, i kada od toga istoga svijeta o\u010dekujete da reagira, on \u0161uti. Pacifizam je nastao kao ideologija koja je protiv bilo kojega rata. Radikalni pacifizam je problem jer bri\u0161e razliku izme\u0111u osvaja\u010dkih i obrambenih ratova. Na pitanje o samoobrani pacifizam nema odgovor.   <\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Pitanje rata provla\u010di se kroz cijelu povijest Crkve. Tako u vrijeme patristike crkveni oci dijalogiziraju o pitanju vojne slu\u017ebe i uzimanju oru\u017eja u ruke. Nije bilo jedinstvenog stava o tome \u0161to napraviti. <\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Oci su bili podijeljeni u dvije grupe: <\/span><\/p>\n

<\/span>1.<\/span> jedni koji su se zalagali za radikalni pacifizam: \u201eTko se ma\u010da la\u0107a od ma\u010da \u0107e i poginuti!\u201c<\/span><\/span><\/span><\/span><\/p>\n

2.<\/span> i oni realniji \u2013 mi ne smijemo krenuti u rat ali imamo pravo obraniti se kada smo napadnuti.<\/span><\/span><\/p>\n


<\/span><\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

U 4. st. sveti Augustin prvi postavlja neke kriterije nu\u017ene obrane. Za njega je rat ultima ratio (posljednje sredstvo).<\/i> Crkva je prihvatila Augustinovu teoriju o pravu na obranu, ali samo nu\u017enu obranu, koja vrijedi samo za laike. <\/b>Pacifizam je tako ostao u katoli\u010dkoj Crkvi, ali se primjenjivao samo na klerike koji ne smiju nositi oru\u017eje, biti vojnici, niti sudjelovati u ratnim operacijama. <\/b> Ta pravila vrijede jo\u0161 i danas. Nu\u017ena obrana u sebi uklju\u010duje odre\u0111ene kriterije: tako rat mora voditi legitimni autoritet i mo\u017ee biti vo\u0111en samo radi uspostave mira. <\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Srednji vijek naginje prema pacifizmu: – nema ratovanja nedjeljom, na taj dan prestaje rat i vlada Bo\u017eji mir. Nove situacije su tra\u017eile da se redefinira teorija o ratu, te tako nastaje teorija o pravednom ratu. Ona nije bila samo obrambena,<\/b> jer je dopu\u0161tala pokretanje rata radi obrane \u010dasti, ispravljanja nepravde, ili nekog drugog opravdanoga razloga.<\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Sveti Toma Akvinski produbljuje kriterije ratovanja, pa po njemu, samo<\/b> legitimna vlast mo\u017ee voditi rat<\/b>, za rat treba postojati pravedni razlog, upotrebljavaju se sredstva prikladna cilju, prije toga treba poku\u0161ati mirnim putem rje\u0161iti sukob i u njega ulaziti sa vjerovatno\u0161\u0107u pobjede. <\/b><\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

20. stolje\u0107e suo\u010dava nas sa atomskim, kemijskim i biolo\u0161kim oru\u017ejem. Ratovi postaju totalitarni ratovi. Njihovom upotrebom ru\u0161e se sve ljudske i eti\u010dke norme koje se poku\u0161avaju odr\u017eati tijekom cijele povijesti.<\/b><\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Crkva se opredijelila za teoriju obrambenog rata \u2013 ne vi\u0161e pravednog. <\/span><\/b> Nemam vi\u0161e pravo drugoga napasti, samo se imam pravo obraniti. Odluka o tome pripada najvi\u0161em autoritetu. Opravdana obrana ne opravdava sva sredstva, mr\u017enja prema protivniku uvijek je grijeh. Obrana se mo\u017ee ograni\u010diti samo na ono najnu\u017enije. Obraniti svoju domovinu je stvar op\u0107eg dobra. Papa Pio XII po prvi put uvodi obvezu me\u0111unarodne zajednice da sprije\u010di rat i da ne bude samo pasivni promatra\u010d pokolja.<\/b> U tom je smislu pozdravljena uspostava UN 1945.g., i \u201ePovelja o pravima \u010dovjeka\u201c iz 1948. Danas sve ve\u0107u va\u017enost UN dobiva u o\u010duvanju mira. Koliko je i kako ta organizacija zakazala prije 21. godinu, kada je hladnokrvno promatrala gomilanje ljudskih \u017ertava na na\u0161im prostorima, presudit \u0107e povijest i sve one nevine \u017ertve koje su pale vjeruju\u0107i da su \u201eveliki\u201c pravedni. <\/span><\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Na \u017ealost, i jedno malo mjesto, moje i tvoje, poharao je vihor nepravednog, osvaja\u010dkog rata. Obranjeno je krvlju nevinih i hrabrih ljudi koji su dali sebe za nas, i za domovinu Hrvatsku. Sloboda se platila krvlju, plativ\u0161i najvi\u0161u cijenu postojanja. \u010cuvajmo danas to dobro i slavimo uspomenu na one koji su nam ga omogu\u0107ili. Neka se nikad ne zaboravi. Nu\u0161tar.<\/span><\/p>\n


<\/span><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"


<\/span><\/p>\n

Otkad je svijeta i vijeka, bilo je i rata. Koliko god to \u010dudno zvu\u010dalo, rat je sastavni dio ljudske povijesti. Gledan kroz kr\u0161\u0107ansku misao, rat je, mo\u017eemo slobodno re\u0107i, posljedica isto\u010dnog grijeha. Kroz cijelu povijest \u010dovje\u010danstva prisutna je \u017eelja, silom osvojiti ne\u0161to \u0161to \u010dovjeku ne pripada, \u0161to nije njegovo. Iako je biblijska pri\u010da Kaina i Abela paradigmatska pri\u010da, ipak moramo re\u0107i da je sukob me\u0111u ljudima prisutan od po\u010detka stvaranja.<\/span> <\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":3885,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1776"}],"collection":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1776"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1776\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3885"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1776"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1776"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1776"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}