{"id":2475,"date":"2019-04-14T08:19:35","date_gmt":"2019-04-14T08:19:35","guid":{"rendered":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/cvjetnica-3\/"},"modified":"2019-04-14T08:19:35","modified_gmt":"2019-04-14T08:19:35","slug":"cvjetnica-3","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/cvjetnica-3\/","title":{"rendered":"Cvjetnica"},"content":{"rendered":"

\"cvjetnica\"<\/a><\/p>\n

\n

To radosno klicanje nikoga ne ostavlja ravnodu\u0161nim. Isusa slave kao kralja. Rekli bismo dana\u0161njim rje\u010dnikom, do\u010dek iznad svih o\u010dekivanja. Veli\u010danstveno. Ne mo\u017ee bolje ni sve\u010danije. Zaslu\u017eio je takav do\u010dek kao Spasitelj svijeta.<\/p>\n

Ali, to ne traje dugo, kao ni jedan ljudski aplauz. Ubrzo sti\u017ee kruta ljudska realnost. Pravednik ne mo\u017ee dugo opstati ”\u010dist i proslavljen” me\u0111u svjetinom koja ne trpi ljude koji su druk\u010diji od nje. Postavljaju zasjede jer Isus smeta. Previ\u0161e je druga\u010diji i bolji od obi\u010dnih smrtnika. Previ\u0161e govori o grijehu, o slabim moralnim to\u010dkama naroda. Spo\u010ditava im da su zanemarili odgoj. Kritiku je te\u0161ko podnijeti i prihvatiti.<\/p>\n

 <\/p>\n

”Postavimo zasjedu pravedniku, jer nam smeta i protivi se na\u0161em pona\u0161anju, predbacuje nam prijestupe protiv Zakona i spo\u010ditava kako izdadosmo odgoj svoj\u201c (Mudr 2,12). Za\u0161to? Biti druga\u010diji izuzetno je te\u0161ko. Plivati protiv struje opasno je. Boriti se s vjetrenja\u010dama \u010desto je bezuspje\u0161no. Isus je odabrao put biti druga\u010diji, biti \u010dovjek, ru\u0161iti krive i uhodane kli\u0161eje pona\u0161anja. Zanima ga \u010dovjek i njegovo duhovno i fizi\u010dko zdravlje. Britak je u verbalnom su\u010deljavanju s \u010duvarima Zakona. \u010cini \u010duda, smatra se Sinom Bo\u017ejim. Narod ga izuzetno voli, a to uvijek smeta bahatim predvodnicima naroda koji misle da samo njima pripada ta \u010dast i zasluga. Te\u0161ko je to priznati.<\/p>\n

 <\/div>\n

Ra\u0111a se mr\u017enja i pomisao na progla\u0161avanje Isusa \u010dudnim i nastranim. Smeta nam i psiholo\u0161ki i fizi\u010dki, pomi\u0161ljaju farizeji, pismoznanci i dio primitivnog puka koji se pona\u0161a kao rulja kojoj je potrebno kruha i igara. I ni\u0161ta vi\u0161e ni manje od toga. ”Mu\u010dno nam je i pogledati ga. \u017divot njegov nije kao u ostalih i njegovo je pona\u0161anje nastrano\u201c (Mudr 2,14-15).<\/p>\n

Pregorka Muka i Judina izdaja<\/h3>\n

Isus sve to vidi i osje\u0107a. Zna \u0161to mu predstoji. Apostoli su u zabludi, misle da \u0107e pljesak dugo trajati, da \u0107e Isusa proglasiti Kraljem \u017didova. Ne predosje\u0107aju psiholo\u0161ki obrat rulje koji slijedi, koja \u0107e vikati onako kako je vladarima milo. Isus se \u010desto povla\u010di u osamu, moli u Velikom tjednu njegove pregorke Muke koja po\u010dinje Judinom izdajom nakon Posljednje ve\u010dere.<\/p>\n

Ali, prije te Muke do\u0107i \u0107e te\u0161ka psiholo\u0161ka isku\u0161avanja, ispitivanja Isusove strpljivosti. Istra\u017eitelji \u0107e nemilosrdno postavljati pitanja kojima \u0107e tra\u017eiti da im Isus odgovori je li on uistinu kralj i Sin Bo\u017eji. Svjetinu ne zadovoljava ni jedan Isusov odgovor. Razjarena rulja ne razumije Isusove odgovore. \u017deljna je osvete, zaboravila je svako u\u010dinjeno Isusovo \u010dudo ozdravljenja i navje\u0161taj Bo\u017ejeg milosr\u0111a po kojemu smo svi grije\u0161ni i potrebni obra\u0107enja.<\/p>\n

Te\u0161ko se od \u010dovjeka nadati spasenju<\/h3>\n

Svjetina se po ne znam koji put u povijesti pona\u0161a kao krdo. Vo\u0111ena stihijom bez puna razuma i osje\u0107aja tra\u017ei su\u0111enje Isusu i sramotnu smrt. ”Osudimo ga na smrt sramotnu, jer \u0107e mu, kako veli do\u0107i Izbavljenje\u201c (Mudr 2,20).<\/p>\n

\u0160to nakon svega re\u0107i? Kako gledati na Cvjetnicu, nedjelju Muke Isusove? Kako gledati vjerni\u010dko – duhovnim o\u010dima na Veliki tjedan, na \u010dovjeka, na Isusa, na apostole, svjetinu i Pilata. Narod zna re\u0107i: ”Upao si kao Pilat u Vjerovanje”. Bezna\u010dajni Pilat postaje poznata osoba, ulazi u kr\u0161\u0107anski Credo. Apostoli pokazuju i dokazuju da nisu tijekom tri godine dru\u017eenja s Isusom postali malo bolji. Juda izdaje Isusa za novac, Petar ga je tri puta zatajio govore\u0107i da ga ne poznaje.<\/p>\n

Samo apostol Ivan i Marija, Majka Isusova, dolaze do kri\u017ea Isusova na Golgoti. Zar samo jedan apostol? A gdje su drugi? Kada si u neprilici, svi bje\u017ee od tebe. Skrivaju se, la\u017eu, petljaju, spa\u0161avaju svoju ko\u017eu, svoju glavu. ”Te\u0161ko se od \u010dovjeka nadati spasenju!\u201c, zapisano je u Bibliji.<\/p>\n

Sramotna smrt? Isus umire na najsramotniji na\u010din, raspet na kri\u017eu. I to ne sam. Dru\u0161tvo mu prave dva razbojnika, tako\u0111er raspeta na kri\u017eu. Takvu sramotnu smrt mogu prirediti samo bezdu\u0161ni ljudi, karijeristi poput Pilata, oni kojima \u010dovjekov \u017eivot ne predstavlja ni\u0161ta. ”Bolje da jedan \u010dovjek umre za narod\u201c. Umirimo narod smr\u0107u jednog \u010dovjeka, teza je koja se provla\u010di kroz povijest \u010dovje\u010danstva sve do na\u0161ih dana.<\/p>\n

Prvi su kr\u0161\u0107ani nekoliko stolje\u0107a zbog toga izbjegavali Isusa prikazivati na kri\u017eu. Tek u \u010detvrtom stolje\u0107u kri\u017e dobiva ve\u0107e zna\u010denje u kr\u0161\u0107anstvu. Prema predaji, car Konstantin nalo\u017eio je iskapanja na Kalvariji. Isusov je kri\u017e prona\u0161la careva majka, sv. Jelena Kri\u017earica. A tek od 6. stolje\u0107a nastaju razne varijante kri\u017eeva \u2013 latinski, gr\u010dki, Petrov, Andrijin, papinski, malte\u0161ki, ruski. Bilo je potrebno \u010dak \u0161esto godina da kri\u017e postane od sramote simbol kr\u0161\u0107anstva. Kri\u017e se potom \u0161iri na raskri\u017eja, postaje liturgijski predmet \u2013 Misa, sprovodi, procesije, blagoslovine. Mo\u017ee ga se na\u0107i na oltarima, grobljima, crkvenim tornjevima. A oko vrata po\u010dinju ga nositi crkveni dostojanstvenici. Sramotni predmet postao je simbol i vi\u0161e od simbola.<\/p>\n

Kri\u017eeve se tijekom dvomilenijske povijesti od Milanskog edikta cara Konstantina postavljalo, ru\u0161ilo, pa opet postavljalo. Ne zaboravimo divlja\u010dko ru\u0161enje kri\u017eeva Francuske revolucije, Oktobarske revolucije u Rusiji, devastaciju crkava i manastira te ubijanje sve\u0107enika slamanjem ruskog carstva, devastaciju crkava i katedrala pojavom anglikanske vjere za vrijeme Henrika VIII. i poslije njega u Engleskoj i Irskoj. Povijest se ponavlja. Mijenjaju se samo glumci u toj drami koju zovemo Cvjetnica.<\/p>\n

U nas su komunisti poslije Drugog svjetskog rata i\u0161li tako daleko da su mijenjali imena mjesta ispred kojih je bio pridjev ”svet”. Pa je tako Sveti Kri\u017e prozvan samo Kri\u017e. Jednaku je sudbinu do\u017eivio i Sveti Ivan Zelina, Sveti Juraj u Trnju. Mi\u010di sve \u0161to podsje\u0107a na sakralno. Iznesimo sve kri\u017eeve iz javnih prostorija \u2013 u\u010dionica, sudova, kaznionica.<\/p>\n

Kri\u017eevi bi mogli nekoga iritirati? Pogotovo manjinu koja tiranijom vlada nad ve\u0107inom. Izbacimo vjeronauk iz \u0161kola. Zar to ne miri\u0161e na Cvjetnicu, Veliki tjedan? Nekima je i danas mu\u010dno pogledati kri\u017e. Smeta im, iritira ih, provocira.<\/p>\n

Promijenimo Vatikanske ugovore. Isku\u0161avajmo Crkvu u Hrvata i samog papu i Vatikan, koji je me\u0111u prvima priznao hrvatsku samostalnost. Budimo rulja, svjetina koja zaboravlja dobro, \u010dudo kojim je hrvatska postala samostalna. Za\u0161to bismo bili Veronika, ili \u0160imun Cirenac? Odbacimo, poput EU-a, i Boga i kr\u0161\u0107anstvo kao temelj europske civilizacije, jer povijest je po\u010dela s nama, 1945.<\/p>\n

Ne damo sada\u0161njost ni budu\u0107nost Onome koji je raspet na Kri\u017eu. A jo\u0161 manje njegovim nasljedovateljima.<\/p>\n

Poznati urugvajski pisac Eduardo Galleano napisao je 1971. knjigu ”Otvorene vene Latinske Amerike\u201c. U Hrvatskoj bi netko trebao napisati knjigu ”Otvorene vene Crkve u Hrvata\u201c.<\/p>\n

Na Cvjetnicu \u0107e palminim i maslinovim gran\u010dicama mahati razni Pilati, Jude, ali i Veronike, \u0160imuni Cirenci, Konstantini, \u010dak neki ”prosvjetitelji\u201c, revolucionari. Nije nam prvi puta da Isusu i nama postavljaju zasjede, da nas kao Isusa \u017eele proglasiti \u010dudnima, nastranima, nazadnima.<\/p>\n

”Tko na \u010dvrstoj stini svoju povijest pi\u0161e, tom ne mo\u017ee nitko povijest da izbri\u0161e\u201c. Na\u0161a je stijena Krist raspeti, Krist Uskrsli. A Cvjetnice i Velikog tjedna duboko smo duhovno svjesni, jer znamo da \u0107e do\u0107i svjetla zora Uskrsnu\u0107a.<\/p>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

\"cvjetnica\"<\/a><\/p>\n

\n

To radosno klicanje nikoga ne ostavlja ravnodu\u0161nim. Isusa slave kao kralja. Rekli bismo dana\u0161njim rje\u010dnikom, do\u010dek iznad svih o\u010dekivanja. Veli\u010danstveno. Ne mo\u017ee bolje ni sve\u010danije. Zaslu\u017eio je takav do\u010dek kao Spasitelj svijeta.<\/p>\n

Ali, to ne traje dugo, kao ni jedan ljudski aplauz. Ubrzo sti\u017ee kruta ljudska realnost. Pravednik ne mo\u017ee dugo opstati ”\u010dist i proslavljen” me\u0111u svjetinom koja ne trpi ljude koji su druk\u010diji od nje. Postavljaju zasjede jer Isus smeta. Previ\u0161e je druga\u010diji i bolji od obi\u010dnih smrtnika. Previ\u0161e govori o grijehu, o slabim moralnim to\u010dkama naroda. Spo\u010ditava im da su zanemarili odgoj. Kritiku je te\u0161ko podnijeti i prihvatiti.<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":3307,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"class_list":["post-2475","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-novosti"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2475","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2475"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2475\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3307"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2475"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2475"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/zupaduhasvetoga-nustar.hr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2475"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}